Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 13 Juneau

Dag 13

17-06-2011 Juneau

Vanochtend waren we alweer vroeg uit de veren en dat nog wel voordat de wekker af liep. Nu moet ik eerlijk bekennen, die had ik eigenlijk een half uurtje te laat gezet. Foutje in de planning! Maar toch waren we dus op tijd wakker. Het opstaan ging vrij gemakkelijk. En dat na de zware wandeling van gisteren. Eigenlijk voelden we weinig spierpijn. Na hetzelfde ontbijtje als gisteren, stonden we om 08.00 uur klaar voor de taxi naar Juneau International Airport. Jawel, een international airport! Eens in de maand hebben ze een vlucht naar Canada. Op het vliegveld moesten we bij Gate 1 zijn voor onze vlucht naar Pack Creek. Wel grappig zo'n klein vliegveld. Als er een vlucht vertrekt, komen ze je gewoon ophalen. Dat was bij ons ook het geval. Butch, onze piloot bracht ons echter eerst met z'n auto naar het water, waar het watervliegtuigje klaar stond. Voordat we vertrokken kregen we nog wel eerst de laarzen. Die hadden we dus nodig voor het uitstappen later. Eenmaal in het vliegtuigje voerden we eerst naar het begin van de ‘startbaan'. En daar gingen we dan. Voor het eerst in een watervliegtuigje! Wat waanzinnig! Nu was het ook wel erg mooi weer voor het vliegen. Weinig wind en een flauw zonnetje. Van Juneau vlogen we dus naar Pack Kreek op Admiralty Island, zo'n half uurtje vliegen. Ondertussen gingen we op zoek naar beren. En jawel hoor, we zagen verschillende beren beneden in het water lopen. Dit was al buitengewoon! Soms maakte de piloot zelfs een extra rondje boven de beren. Bij Pack Creek aangekomen stonden twee gidsen ons op het strand al op te wachten. Voordat we konden beginnen, moesten we wel al het voedsel achterlaten in het vliegtuig. En achter een steentje kon ik nog even een sanitaire stop maken. Over het strand liepen we vervolgens naar het observatiepunt. Eén van de gidsen bleef achter op de uitkijk en de ander ging mee gewapend met een behoorlijk geweer en pepperspray. Omdat het eb was liepen we door de blubber over de schelpen en mosselen. Ook zagen we nog kleine krabbetjes. Nog voordat we bij het observatiepunt waren, zagen we al drie beren bij elkaar. Het was nog wel van een behoorlijke afstand, maar desondanks indrukwekkend. Bij het observatiepunt werd de telelens geïnstalleerd zodat je de beren nog beter kon observeren. Maar even later doken ze weer het bos in. Ja, wat een relaxed dagje, gewoon wachten totdat je de volgende beer weer ziet. Ondertussen hadden ze de telelens op een nest met jonge bold eagles gericht. Zo af en toe was ook moeders op het nets. Prachtig! Daarnaast zagen we ook nog blauwe reigers. Even later kwam daar weer een beer uit het bos en liep nog geen eens zo ver van ons vandaan voor ons langs. Dat zijn de mooie foto's! Deze beer voelde zich zeer op z'n gemak en ging zelfs even lekker luieren in het water. Na een tijdje ging hij er toch vandoor en verdween hij al rennend over het strand. Een andere beer volgden zijn spoor en kwam dus ook aardig dichtbij. Na vier uurtjes observatie liepen we weer terug naar het water vliegtuigje voor de terugvlucht naar Juneau. Wat een dag! En wat een weer! Geen wind en een goeie temperatuur. Het moet namelijk ook niet te warm zijn, anders komen de beren het bos niet uit. Om 14.30 uur waren we weer terug op het vliegveld. Dit keer stonden er echter geen taxi's en dus namen we maar de bus. Net zo handig en die stopte ook vlakbij ons hotel. Eerst kwamen we echter nog langs een soort Starbucks, Heritage Coffee House voor een lekker bakje koffie en een muffin. Ja, dat is nog eens een lunch. En voor het hotel had je nog een mooie outdoor shop. Daar gingen we ook nog eerst naar binnen. Hier vonden we mooie laarzen voor de boottrip die morgen gaat beginnen. Nadat we die op de kamer hadden gezet, gingen we naar de Mt. Roberts Tramway voor een ritje met de gondel. Eenmaal boven aangekomen kon je nog wel een kleine trail wandelen. Onderweg zagen we nog een mooie bergmarmot. Een prachtig beestje! Inmiddels gebon ik de spierpijn wel te voelen en werd de weg naar ‘huis' wel erg zwaar. Om bij te komen, namen we weer eerst een drankje in de bar. Omdat het lopen zo zwaar ging, wilde we eigenlijk weer in het hotel eten, maar dat zat helemaal vol. Dan toch maar naar Hangar Restaurant (de tip van onze local in de taxi toen we in Juneau aankwamen). Het was even zoeken naar de ingang, omdat het in een houten ‘shoppingmall' zat, maar wel met uitzicht op het giga cruiseship de Volendam van de Holland America Line. Geen slechte keus! Door de vrijdagavond waren er veel locals en daarom was er nog maar alleen in de bar plaats. En eigenlijk was dat nog gezelliger dan het restaurant gedeelte. Het eten was ook verrukkelijke. Een heerlijke lasagne met diverse soorten vis en een mooi stukje gegrilde zalm. Uiteindelijk lagen we pas rond elf uur pas weer in onze bedjes.