Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 24 Seward

Dag 24

28-06-2011 Seward

Jawel, het einde is in zicht. Helaas! Gelukkig hebben we nog twee mooie dagen te gaan. We hebben maar eerst eens uitgeslapen, zodat we een beetje uitgerust terug zullen komen. Pas om 10.15 uur zaten we aan het ontbijt. Dit keer voor ons beiden een bagel met zalm en creamcheese. Zalig! En wat een heerlijke zalm! De kleur van de zalm was zelfs roze-rood. Nee, geen lichtroze kweekzalm. Na het ontbijt gingen we Seward onveilig maken. Het dorp lag maar een paar minuten rijden van de lodge. En voordat we het wisten zaten we al halverwege het dorp. Dus moesten we even keren om de auto te kunnen parkeren op het parkeerterrein. Hier moesten we nog betalen bij een ouderwetse betaalautomaat. Het dollar biljet moest je oprollen en vervolgens in het gleufje stoppen van het nummer van je parkeerplaats. We liepen eerst naar de Boat Harbor. Dat was een mooie houten ‘boulevard’ met houten huisjes. En natuurlijk de vissersbootjes in het water. De vangst van de dag werd op de boulevard gelijk schoon gemaakt. Daarvoor hadden ze handige tafels gemaakt zodat het geen zooitje kon worden. Even verderop vonden we Ray’s Waterfront Restaurant. We hebben hier ooit gegeten en kon me nog herinneren dat het uitzicht had op de haven, maar meer ook niet. Voor de zekerheid hebben we maar even een reservering gemaakt. Als lunch namen we aan de overkant bij een Bakery een taartje met een goeie kop koffie. Voor de middag stond het Alaska Sealife Center op het programma. In de verschillende aquariums zagen we het zeeleven van deze omgeving. Nu zagen we naast de kleine barnacles ook de grote joekels. Bijzondere beesten! De zeesterren en anemonen kon je zelfs aanraken! En natuurlijk zagen we ook weer de zeehonden, zeeleeuwen en een soort puffins. Maar het blijft toch het mooiste om ze in het wild te zien. Nu had je ook een platform met uitzicht op de Resurrection Bay en daar zagen we een zeeotter ‘in het wild’ heerlijk dobberen. En jawel hoor, de zon had ook weer zijn intrede gedaan en hoe! Na al het ‘sealife’ hebben we nog wat winkeltjes afgestruind in de Fourth Avenue. Achterin een souvenirs winkeltje vonden we nog goeie koffie met een lekker muffin. Net als iedere Amerikaan namen we de koffie mee naar buiten. Op een picknikbankje in de zon hebben we hiervan heerlijk kunnen genieten. Vervolgens liepen we langs de beachfront weer naar het Sealife Center waar we de auto weer hebben gepakt. Wat een campers stonden er trouwens langs de beachfront. Dat was gewoon niet normaal! En hutje mutje. Lekker gezellig! Vervolgens liepen we nog langs het startpunt van de jaarlijkse Iditarod Race. Vroeger werden in Seward, een ijsvrije haven, goederen aangeleverd die per hondenslee naar Nome werden vervoerd. Nu doen ze dus nog steeds dezelfde trail, maar dan als wedstrijd. En zo kennen ze nog een leuke wedstrijd, de ‘Triharderthon', dat is 5 mile kajakken, 6,3 mile hardlopen en 18,6 mile fietsen. Op 23 juli a.s. vindt deze plaats in Seward. Pas om 18.00 uur waren we weer terug in de lodge. Zo konden we ons nog even gereed maken voor het avondeten in het Ray’s Waterfront Restaurant. Gelukkig maar dat we hadden gereserveerd, want het zat helemaal vol. Ze hadden heerlijke pasta met seafood en knalroze gegrilde zalm met groeten en knoflook aardappelpuree. Thuis zal ik weleens terug lezen wat we hier veertien jaar geleden hebben gegeten, want dat kan ik me niet meer herinneren. Ja, dat was een mooie afsluiting van Seward!