Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 22 Sitka - Seward

Dag 22

26-06-2011 Sitka - Seward

Piep, piep, piep, 03.15 uur. Dit noemen ze vakantie! Toch viel het opstaan mee. Wellicht doordat we er gisteren al lekker vroeg in lagen en het buiten al licht begon te worden. Om 04.30 uur stonden we beneden in de lobby klaar voor onze shuttel naar het vliegveld. Dat was een ritje van niks! Na het inchecken hebben we gelukkig nog een lekker bakje koffie kunnen nemen. Dat was nog eens een straf bakje! Werden we in ieder geval goed wakker. Om 05.00 uur konden we al door de controle. Ondanks dat het een binnenlandse vlucht is, moest ook hier bijna alles weer uit, zelfs je schoenen. Nadat we ons weer hadden aangekleed en de tassen weer goed waren ingepakt konden we doorlopen het vliegtuig in. Doordat het nog een tussenstop maakte in Juneau hadden we lekker de ruimte. Het was aardig weer zodat we Sitka en de vulkaan konden zien liggen. Het was een vluchtje van twintig minuten naar Juneau. Ze hadden dus geen tijd om wat drinken te serveren. Ook nu weer maakte het vliegtuig vlak voor de landing een bocht naar rechts, maar gelukkig minder erg als een week geleden. Op Juneau stonden we een half uurtje stil voordat we verder gingen naar Anchorage. Ondertussen heb ik weer even wat kunnen ‘schrijven'. Bij de start vanaf Juneau konden weer mooi de Mendenhall Glacier zien liggen. Waanzinnig! Dat we daar gelopen hebben! Na een vluchtje van 1½ uur waren we na veertien jaar weer terug in Anchorage. Jeetje, wat is deze luchthaven mooi geworden! In een poep en een scheet hadden we onze koffers zodat we onze huurauto op konden halen. Zonder bijbetalen konden we kiezen voor een Ford escape. Altijd doen! Het was namelijk een soort MPV. Geen verkeerde bak in ieder geval. Voordat we daadwerkelijk op pad gingen, hebben we nog even een flesje water uit een automaat getrokken. Nu hadden we alleen geen kleine flappen of muntjes, maar dat was geen probleem. De $ 1,50 konden we ook gewoon met Visa betalen. Vervolgens gingen we eerst op zoek naar een ontbijtje. Om niet al te lang hoeven zoeken, reden we naar het hotel waar we de laatste nacht zitten. Daar konden we in ieder geval ontbijten, al hadden we het wat luxer verwacht. Tja, we zijn de afgelopen dagen dan ook wel vreselijk verwend. Vervolgens gingen we op weg naar Seward. Al gauw hadden we Anchorage achter ons gelaten en zaten we op de Seward Highway. In Anchorage was het nog prachtig weer, maar hoe meer we naar het zuiden reden, hoe slechter het werd. Toch namen we even de afslag naar het skicentrum Alyeska Mountain. Maar echt lekker weer om de gondel te nemen was het niet. Ze hadden hier overigens wel leuke straatnamen, zoals Verbier Way en Arlberg Avenue. De volgende stop was het visitor's center bij de Portage Glacier. Inmiddels was het iets gaan miezeren, dus binnen in het visitor's center was het behoorlijk druk. Dat werd dus alleen een pitstop voor het toilet. Een stukje terug hebben we nog wel een mooie foto kunnen maken van een van de armen van de Portage gletsjer met op de voorgrond een blauw meer. Daarna vervolgden we onze weg weer. Onze Frans wees ons wel waar we naar toe moesten. Dat is toch wel superhandig! Bovenop de Moose pass hebben we even gestopt, want die oogjes vielen af en toe gewoon dicht. Vind je het gek, het was vanochtend 03.15 uur dat die wekker afliep! Nu was het niet veel meer dan een gewone doorgaande weg, maar aan de linkerkant zaken we iets dat leek op een eettentje. Aan de rechterkant van de weg stond echter wel dat ze espresso hadden, maar vervolgens stond je daar gewoon in een supermarkt. De koffie aan de overkant was misschien iets minder, maar de quesadilla met halibut die we erbij namen was buitengewoon. Ondertussen waren we weer een beetje wakker geworden en konden we onze weg vervolgen. Even voor Seward kregen we de aanwijzing voor ons onderkomen, de Windsong Lodge. Dat zag er niet verkeerd uit! Een mooie lobby met openhaard en daar omheen de lodges met de kamers. Eindelijk weer een beetje ruimte, alhoewel dat prima ging in die hut op de boot. Na het inchecken hebben we een heerlijk drankje in de bar genomen. Voor het eten heb ik nog even geprobeerd om foto´s te uploaden op het weblog, maar dat is door de zeer trage internet verbinding niet gelukt. Even later hebben we in het restaurant heerlijk gegeten. We namen zelfs dit keer een voorafje. We zijn de afgelopen dagen zo gewend om sla te eten dat we nu als voorafje wat sla namen. En als hoofdgerecht werd het zalm met wilde champignons, spinazie en gnocci. En dat alles met een heerlijk flesje Malbec. Wat zullen wij slapen! Maar omdat we toch alweer om 21.00 uur op de kamer waren, hebben na de nodige wasjes nog eerst de dvd van de Lindblad National Geographic expedition cruise bekeken. Wel gaaf hoor dat ze een film hebben gemaakt. Nu hadden we op de boot al een voorproefje gezien, maar nu hadden we in de kamer een dvd-speler zodat we de hele film konden zien. En af en toe zagen we onszelf in beeld. Zo konden we nog even heerlijk nagenieten. Weltrusten!