Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 21 Lindblad National Geographic expedition cruise - Sitka

Dag 21

25-06-2011 Lindblad National Geographic expedition cruise - Sitka

Zo, het zit erop voor wat betreft de Lindblad National Geographic expedition cruise. Onderwijl dat we ons aan het aankleden waren, voerden we de haven van Sitka binnen. Nou ja, haven, het was alleen een steiger en er lagen wat vissersbootjes. Pal achter de steiger zagen we ons hotel, de Totem square Inn, al liggen. Da's dus een eitje, al hoefden we niet zelf met de koffers te slepen. Maar eerst konden we nog genieten van een heerlijk ontbijtje aan een gezellige tafel met onze professor Royce en zijn vrouw Nancy en Susan met haar schoonvader. Ja, die Susan is echt een lief en oprecht mens. Heerlijk dat we de cruise mooi konden afsluiten. Na het ontbijt moesten we dan toch echt afscheid nemen van alle lieve mensen en de crew. En ook Emma, de lieve meid van dertien, vloog nog in m'n armen. Als laatste namen we afscheid van Ben Dion, de kapitein, en Peter Carey, de expeditieleider. Zij stonden op het bovendek waar we de boot verlieten. Na het kleine stukje lopen, waren we om 08.45 uur al in ons hotel. Natuurlijk konden we nog niet inchecken en ook de winkeltjes in het dorp waren nog niet open. Nu liepen we war achter met ons huiswerk en dus hebben we dat mooi even in de lobby van het hotel kunnen doen. Daar waren we wel even zoet mee. Voordat we alle verhaaltjes en foto's van de afgelopen week op het weblog hadden geplaatst waren we twee uur verder. Daarna werd het tijd om het dorp te verkennen. Middenin het dorp stond de Russisch orthodoxe kerk, de St. Michael's Cathedral. Eerst gingen we echter op zoek naar een lekker bakje koffie. We zagen wel een soort Starbucks, maar daar kon je alleen niet zitten, nog erger, je stond gelijk in een elektronica winkel. Uiteindelijk zaten we weer in een Westmark hotel. Ook deze zag er net zoals in Juneau wel aardig uit. Bij de koffie namen we nog een cheesecake en een muffin met appel. Mijn hemel, wat een muffin. Doe je duim en wijsvinger van je linkerhand tegen die van je rechterhand en je hebt het formaat van de muffin. Da's gelijk de lunch! Ondertussen waren we nog aan het nagenieten van de geweldige expeditie cruise. Wat was dat geweldig! Nu we een goede bodem hadden, liepen we via Crescent Harbour naar het Sitka National Historical Park. Nadat we het visitor's center hadden bezocht hebben we de Totem trail gelopen. Een kleine wandeling van nog geen twee mile door het bos en langs het strand met verschillende totempalen. Dat was wel weer even lekker. Wel grappig dat je door een bos loopt met zeelucht. Vanaf de waterkant had je ook mooi uitzicht op Sitka en de bold eagles die over vlogen. Eenmaal terug bij het visitor's center hebben we nog een korte film gezien over de historie van Sitka en de Russische overheersing. Op de terugweg naar het dorp liepen we nog over een campus van een universiteit uit 1910. Ach, een likje verf zou geen kwaad kunnen. En na wat winkeltjes bekeken te hebben, zijn we nog naar de plaatselijke supermarkt gegaan om inkopen te doen voor het ontbijt van morgenochtend. Voor de verandering werden dat weer bananen en wat crackers. Vervolgens hebben we in het plaatselijke café nog een lekker drankje genomen. Dat was overigens nog best wel even zoeken, want in de plaatselijke saloon werd gewoon gerookt. En als je dat niet meer gewend bent is dat behoorlijk smerig. Gelukkig was daar nog het café waar niet gerookt mocht worden. Voor het avondeten gingen we weer naar het Westmark Hotel. Op de weg ernaar toe kwamen we nog langs de Russische Orthodoxe kerk en dit keer was ie wel open. Er was echter wel een dienst aan de gang. En wat voor één! Om de beurt werd er al zingend het e.e.a. gezegd en af en toe kwam de bisschop zelf ook even achter de gouden deuren vandaan om ook iets te ‘zingen'. We werden overigens wel hartelijk ontvangen door één van de leden van de kerk. Na een kwartiertje waren we geheel gezegend en werd het tijd om wat te eten. In het Raven Restaurant van het Westmark Hotel namen we een heerlijke filet mignon en een glaasje wijn. Nog voor negenen lagen we vervolgens in ons mandje. Da's maar goed ook, want morgen moeten we wel heel erg vroeg op.