Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 19 Lindblad National Geographic expedition cruise

Dag 19

23-06-2011 Lindblad National Geographic expedition cruise

Vanochtend werden we weer zoals gebruikelijk door Peter Carey, onze expeditieleider, gewekt. Omdat wij echter 's ochtends wat meer tijd nodig hebben dan de doorsnee reiziger, waren wij al lang gewekt door onze wekker. Het was wederom prachtig weer en voor de boot zwommen weer zeeleeuwen en een walvis. Is dat weer geen goed begin van de dag! Ondertussen hadden ze om 06.00 uur bij Gustavus, aan het begin van Galcier Bay twee park rangers opgepikt, die ons gedurende de dag het e.e.a. vertelden over Glacier Bay. Na weer een heerlijk ontbijtje hebben we ons gesetteld op het achterdek. De temperatuur was eerlijk zodat we al gauw in slaap vielen op onze ligbedjes. Ja, dit was even een dagje om bij te komen. Zo'n beetje de hele ochtend hebben we doorgebracht op een ligbedje op het achterdek, genietend van Glacier Bay. We dachten een rustig dagje te krijgen zonder enige activiteit, maar toch kregen we geregeld wat beweging. Zodra er namelijk wildlife te zien was werden we gewaarschuwd. Zo hebben we een beer langs de waterkant mogen spotten, een stel berggeiten en een wolf. Ondertussen konden we in de lounge koffie en drinken pakken zoveel we wilden. En er stond ook altijd een fruitmand met lekker veel bananen. Ja, dat hebben ze goed geregeld hier. Rond lunchtijd kwamen we aan bij de Margerie Glacier, het einde van Galcier Bay. Gelukkig bleef ie hier wel even liggen zodat we rustig onze lunch konden nuttigen. Dat was een heerlijk rijk gevulde chili met maïsbrood en sla. Vervolgens gingen we gauw weer naar buiten om te genieten van al het moois en het heerlijke temperatuurtje. Naast de Margerie Glacier lag de Grand Pacific Glacier, deze was echter helemaal zwart en daardoor eigenlijk niet zo mooi. De Margerie Glacier daarentegen wel. Er brokkelden zelfs nog een aantal mooie klontjes van de gletsjer af. Dat was wel heel erg gaaf! Helaas werd het toch een keertje tijd om de terugweg te aanvaarden. Dit keer hebben we afwisselend op het achterdek gezeten of in de lounge, anders zouden we nog verbranden. Om 18.00 uur was het weer cocktail tijd met een glaasje champagne en een half uurtje later hadden we weer de ‘evening recap'. Eric vertelde toen iets over het smelten van de gletsjers. Daarnaast liet hij foto's zien van de Mendenhall Glacier en ook foto's van binnenin de gletsjer, precies waar wij ook de gletsjer in zijn geweest. Ja, zo'n ‘evening recap' doen ze wel leuk. Je krijgt in ieder geval heel veel informatie over de flora en fauna van de omgeving waar je die dag bent geweest. Met het eten hadden we weer een gezellige tafel met Kent en Jan (Lee) Delucenay en Royce en Nancy Flood. Dat was weer buitengewoon! Ook het eten was weer geweldig (crab cakes en lam) met als toetje een cheescake. Na het eten konden we nog even de benen strekken in Barlett Cove waar de rangers weer werden afgezet. Nu hadden we alleen niet zoveel tijd meer voor een wandeling, want we moesten een half uur eerder dan gepland aan boord zijn i.v.m. een tsunamie waarschuwing. Voordat deze aan wal komt willen ze op open zee zitten zodat je er weinig last van zou hebben. Nou, lekker dan. Na de avondwandeling met een mooie schemering heb ik voor de zekerheid maar wel een tabletje ingenomen, want de boot was na vertrek uit Barlett Cove al aardig aan het deinen. Echt prettig was het ‘schrijven' dan ook niet. Overigens hoorden we de eerste ochtend in Juneau dat er een aardbeving in Anchorage was geweest. Ze zijn hier dus aardig bezig. Hopelijk kunnen we lekker slapen op het deinen van de golven!