Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 18 Lindblad National Geographic expedition cruise

Dag 18

22-06-2011 Lindblad National Geographic expedition cruise

Vanochtend werden we weer gewekt met de melding dat er een walvis voor de boot zwom. Is dat niet lekker wakker worden! En wat een uitzicht! Dat is gewoon niet in woorden uit te drukken. Om 07.30 uur zaten we vervolgens aan het ontbijt met dit keer wat oatmeal en verse grapefruit. Tijdens het ontbijt kregen we zoals gebruikelijk een briefing over de activiteiten in de ochtend, een 1½ uur durende zodiac tour rondom de Inian Islands. Hebben wij even mazzel dat we in de tweede groep zitten. De cabins met de even nummers moesten namelijk al om 08.15 uur van boord de zodiac in. We waren op dat moment nog geen eens klaar met het ontbijt! En voordat wij de zodiac in gingen, hebben we nog heerlijk achterop het dek van het zonnetje kunnen genieten. Om 09.45 uur was het onze beurt. En we waren nog niet koud en wel op het water of we zagen al drie otters op een klein eilandje. Toen ze ons in de gaten kregen, doken ze gelijk het water in. Ze bleven echter wel rond de zodiac zwemmen zodat we hele leuke foto's konden schieten. En even later was het weer raak. Dit keer waren het zeeleeuwen. Dit waren speelse beestjes, zeg! Ze bleven maar jumpen! Er waren ook een aantal zeeleeuwen die het wat rustiger aan deden en lekker op een eiland lagen. De volgende ‘stop' was een eilandje met vogels waaronder de puffin, ofwel pappagaaiduiker. Dat zijn die leuke vogeltjes met die grote oranje snaveltjes. Even verderop zagen we ook weer de bold eagle en allemaal van een niet al te verre afstand (goed voor de foto's!). En inmiddels zaten we op open zee! Gelukkig was ie vrij kalm en hadden we er dus weinig last van. Op de terugweg hadden we meer last van het ‘kelp', een soort zeewier, wat de rond de motor ging zitten en waardoor we niet meer verder konden. Een paar keer moest het mes eraan te pas komen om de boel los te snijden. Na ruim één uur en drie kwartier waren we weer terug bij de boot. Jee, wat hebben wij genoten van al het natuurschoon. Om 12.30 uur stond er weer een heerlijke lunch voor ons klaar met om te beginnen een ondefinieerbaar soepje, maar wel lekker. Vervolgens kon je van het buffet heerlijke sla pakken met pasta met twee soorten sauzen, worstjes en brood. Goed gevuld gingen we vervolgens weer van boord. De zodiacs brachten ons naar Elfin Cove. Dat is een heel klein plaatsje met in de winter maar tien inwoners. Echt verdwalen kon je hier dan ook niet. De huizen dicht bij het water stonde op palen, omdat ze hier natuurlijk last hebben van de verschillende getijden. Ze hebben hier immers een open verbinding met de zee. Het dorpje had nog wel souvenirwinkeltje en kleine ‘supermarkt'. Na een klein rondje gelopen te hebben, werden we weer opgepikt door de zodiacs. Voor de tweede helft van de middag stond nog kajakken en een 1½ uur durende hike op het programma. Dit keer hebben we dat laten schieten, zodat we even konden bijtanken. Zo stonden we om 18.00 uur fris en fruitig klaar voor het avondeten. Jawel, mét zwemvest aan. Het diner werd namelijk op het strand van George Island geserveerd, waardoor we eerst weer met de zodiacs moesten. Op het strand stond vervolgens een heerlijk buffet met sla, foccacia brood, varkensvlees in saus of kabeljauw, een groentemix en rijst. Ook hadden ze een lekker drankje voor ons gemaakt van grapefruitsap met iets alcohol. Ach, dat ging er wel in. Op een rots vonden we gelukkig een zitplekje zodat we even rustig konden eten. En ook nu weer, wat een uitzicht! Ja, dit is echt genieten. Toen iedereen was verzadigd werden we alweer teruggebracht. En net toen we de hut in wilde gaan, stoot Hans z'n knie en niet zo'n klein beetje ook. Voor de zekerheid heb ik toen maar even bij Hanna een icepack gehaald. Even later konden we in de lounge toch nog een drankje nemen wachtend op de walvissen die komen zouden. Maar de boot bleef stil liggen. Blijkbaar zijn die beesten ook met vakantie. Uiteindelijk zijn wij toen ook maar gaan liggen, in ons bedje wel te verstaan. En gezien het programma voor morgen dat weer op ons bedje was gelegd, is het morgen weer een lange dag!