Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 17 Lindblad National Geographic expedition cruise

Dag 17

21-06-2011 Lindblad National Geographic expedition cruise

Oeps, vanochtend werd ik al schommelend wakker. De boot voer namelijk door de Chatham Strait, niet ver van de Pacific Ocean. Voor de zekerheid heb ik na een paar hapjes banaan maar een tabletje genomen. Zo kon ik in ieder geval zonder moeite onder de douche. Om 07.00 uur werden we verwacht op het dek voor een mooi uitzicht op Red Bluff Bay. Dit is één van de nauwe inhammen van Baranof Island. Prachtig! En het weer was niet verkeerd. Nou, daar stonden we dan met onze grote metalen koffiemok in onze hand, genietend van al het natuurschoon. Aan het eind van het fjord kon de boot maar net keren. Je moet dan wel een goeie stuurman zijn. Op de terugweg tikte die nog even een waterval aan. Ja, kon kon de waterval bijna aanraken, zo dichtbij kwam de boot. Vanaf 07.45 uur stond het ontbijt weer klaar. Dit keer konden we heerlijk op ons gemak ontbijten. Deze ochtend geen hikes op het programma. Na een heerlijk geroosterd broodje met scrumbled eggs en weer een verse grapefruit gingen we heerlijk in onze hut, met uitkijk op de Chatham Strait, de foto's bekijken en selecteren. Door het drukke programma lopen we inmiddels wat daagjes achter. Ondertussen was er nog een ‘drill', maar dat was alleen voor het personeel. Er werd geoefend met de situatie dat er iemand over boord was gevallen. Het leek net echt. En voor een pauze gingen ook wij even naar buiten. Op het achterdek zat je heerlijk in de zon. Het was gewoon warm! We zaten nog niet koud en wel of er werd weer omgeroepen dat er walvissen voor de boot zwommen. Je krijgt hier echt geen seconde rust! En voordat we het wisten was het alweer lunchtijd. Als voorafje kregen we weer een heerlijk soepje, een tomaten-groenten soepje. Daar warmde we heerlijk van op, want op het voordek was het in de wind nog best wel frisjes. Vervolgens kon je van het buffet heerlijke sla pakken met aardappelsalade en kip of dun gesneden biefstuk. Voordat we Saook Bay in voerden hadden we niet veel tijd meer. De middag stond in het teken van het kajakken en hiken. Eerst werden we met de zodiac afgezet op het strand om vervolgens over te stappen in een kajak. Gelukkig was het een tweepersoons. En het ging eigenlijk nog niet eens zo slecht. In ieder geval konden we op eigen kracht weer terug komen. Na het kajakken gingen we gelijk verder met de wandeling langs de kustlijn en af en toe doken we het bos in. Dit keer niet de langste wandeling maar de middel langste wandeling. Baret was onze gids die ons veel vertelde over de planten en de beren die in deze omgeving leven. Dat ze hier inderdaad ronddwalen zagen we aan de poep die we af en toe moesten ontwijken. Omdat het vloed werd en dat ook in de Saook Bay merkbaar is, konden we niet dezelfde weg terugnemen, maar werden we zelfs opgepikt door de zodiacs die de reddingsvesten voor ons had meegenomen. Dat scheelde dat we het hele end niet hoefde terug te lopen. Pas om 18.15 uur waren we weer terug aan boord. Dit keer dus geen douche, maar alleen even snel omkleden voor de cocktailparty. Een echte inspanning hebben we vandaag ook niet geleverd. Met de ‘evening recap' vroeg Baret een paar vrijwilligers om de afmeting van een walvis duidelijk te maken. Ach, waarom ook niet. Alleen dat je een tijd lang met de armen gespreid moest staan wist ik niet, want dat was na het kajakken best vermoeiend. Even later werd het diner geserveerd. Na een prei-aardappelsoepje kregen we overheerlijk zwaardvis. Dat was zalig! En dit keer zaten we aan tafel met Lew en Ellie Estabrooks uit Florida en met George en Kathleen Bradham uit South Carolina. Het laatste stel was onlangs ook in Patagonië geweest en konden ons ook veel vertellen over Antartica. Het zal er dan toch een keertje van moeten komen als ik de mooie verhalen mag geloven. Na het eten werd het voor mij gelijk richting de hut. Daar zit ik namelijk heerlijk rustig om m'n verhaaltje te schrijven. En Hans dook nog even met onze professor, Royce Flood de bar in. Overigens wel een heel interessant persoon. Hij weet namelijk ontzettend veel over Nederland en de Nederlandse taal, maar met name over de geschiedenis van Nederland. En net toen ik klaar was met ‘schrijven' kwam ook Moppie de hut binnen en konden we ons gereed maken voor de nacht.