Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 16 Lindblad National Geographic expedition cruise

Dag 16

20-06-2011 Lindblad National Geographic expedition cruise

Vanochtend was het voor de verandering weer eens vroeg op. En het bedje lag nog zó lekker! Helaas, om 07.30 uur moesten we echt aan het ontbijt zitten omdat om 08.15 de eerste hikes begonnen. Je had keuze uit verschillende lengtes en deze keer ook een ‘fitness walk'. Deze laatste leek ons wel wat. Even wat calorieën verbranden. Dit betekende wel dat we als eerste van boord moesten met de zodiac naar Ideal Cove. Het was goed weer en een stuk warmer dan gisteren. Na de yoghurt met raisin bran en de halve grapefruit (handige gekartelde lepeltjes hebben ze hier trouwens) gingen we op pad. We hadden nog wel de laarzen nodig om de zodiac uit te komen, maar voor de rest ging de wandeling door het regenwoud over planken. Deze waren alleen wel soms een beetje glad. Gelukkig had ik m'n stokken meegenomen. Eentje was echter genoeg zodat ik de ander kon uitlenen, er waren immers genoeg gegadigden, want menigeen ging onderuit. Het was een echte ‘fitness walk' omdat het tempo hoog lag en daarnaast ging het aardig omhoog en weer omlaag. Onderweg hadden we weinig tijd om foto's te maken en dus hield ik de camera, de kleine welteverstaan, continue in mijn. En als ik dan een mooi plaatje zag, kon ik die gelijk maken. Bij de eerste stop heb ik maar gauw m'n lange onderbroek uit gedaan. Het was veels te mooi weer voor een lange onderbroek! De trail liep ook langs een aantal meren. En ook hier had je weer van die planten met die mooie grote bladeren. Na 2½ lopen waren we terug op het strand. Zo, dat was weer even genoeg beweging. Vervolgens dachten we ons relaxed te kunnen douchen, maar dat ging mooi niet door. Ik was net onder de douche vandaan of daar was het signaal dat er walvissen voor de boot zwommen. Mijn hemel, ik heb me nog nooit zo snel aangekleed. Hans moest echter de walvissen op de foto's bekijken, want hij stond juist onder de douche. Wat een prachtige beesten, al waren ze niet heel dichtbij. En wat een temperatuurtje! Vervolgens was het alweer lunchtijd geworden. Dit keer begonnen we met tomatensoep, een lekkere pittige tomatensoep. Verder stonden er sandwiches op tafel en heerlijke sla. Dat ging er wel in. Het was nog nauwelijks naar binnen gewerkt of we mochten ons weer gereed maken voor de volgende excursie. Vanaf Petersburg zouden we met een watervliegtuigje over de LeConte glacier vliegen. Maar vanwege de walvissen waren we nog niet in Petersburg aangekomen. Vandaar dat we met de zodiac naar het watervliegtuigje in de haven werden gebracht. Het feest gaat weer beginnen! Dit keer zaten we met z'n zessen in het vliegtuigje en nota bene met de Australiërs, geweldig! Als eerste dook ik achterin het vliegtuigje. Hier kon ik tenminste aan beide kanten door het raampje kijken. Zo keek je mooi op Petersburg. Eigenlijk nog best wel een aardig stadje. Even later vlogen we over de gletsjer. Wat een waanzinnige gletsjer! Van verschillende kanten kwam het ijs bij elkaar. En er was een mooi plaatje met een waterval. Met nog een extra rondje van de zaak konden we hiervan mooie foto's schieten. Alleen als ik richting de cockpit keek zag ik alleen maar wolken en leek het net alsof we het slechte weer in vlogen, maar dat was nog gelukkig ver weg. Ja, deze excursie was optioneel te boeken, maar het was het zeker waard. Na drie kwartier landden we weer zachtjes in het water. Dat is wel prettig van zo'n watervliegtuigje. Bij de ‘gate' of eigenlijk gewoon de pier werden we opgewacht en werden we teruggebracht naar de boor. Maar omdat iedereen downtown Petersburg wilden zien, werden we in de hoofdstraat afgezet. Toevallig stopte ze bij een koffiehuisje waar we eerst een heerlijke Starbucks achtige koffie namen. De muffin was echter minder vers, die lag er al een aantal weken. De blueberry's die er in zaten begonnen namelijk groen uit te slaan. Vervolgens liepen we de hoofdstraat even op en neer en kwamen als eerste uit bij het visitor center. Hier troffen we een hele vriendelijke dame die ons allemaal foldertjes gaf en een dvd over Petersburg. Eenmaal weer vlakbij de boot stond nog een huisje met allemaal Noorse vlaggen. Het plaatsje blijkt namelijk nogal wat Noorse invloeden te hebben. Net voor 16.30 uur waren we weer terug op de boot. Op dit tijdstip vertrokken ook de zodiacs voor de laatste trail in Petersburg Creek. Alleen wij hadden daar geen puf meer in. Wij gingen in de lounge lekker de foto's bekijken. En vanavond geen wijnproeverij maar een cocktailparty. Nu hadden ze ook heerlijke prosecco. Da's het betere werk! En niet te vergeten de heerlijke kaasjes en fruit. De evening recap ging dit keer over het fotograferen van wildlive. En onze naturalist Baret gaf ons een kijkje onder water. Ietsjes later dan 19.00 uur werd het tijd voor het krabfeest. Wat een feest! We mochten zelf de ‘krablegs' ontdoen van het heerlijke vlees. Daarnaast kon je van het buffet heerlijke rauwkost pakken met aardappeltjes en maïs. En voor diegene die geen krab lustte lag er ander kluifwerk (spareribs). Nu hadden we de mazzel dat we bij Wayne aan tafel zaten die ons haarfijn uitlegde hoe we het vlees uit die ‘krablegs' moesten krijgen. Dat was nog een heel gedoe met die notenkraker. Maar wel lekker! En ondertussen kregen we het al aardig onder de knie. Het geeft alleen we een hoop rotzooi. Daarom werd het toetje (appel crunch met ijs) in de lounge geserveerd. Even later heb ik m'n laptop gehaald zodat ik m'n verhaaltje van vandaag kon schrijven. Ondertussen was Philip bij ons komen zitten. Wat hebben we weer gelachen! Na een mooie zonsondergang werd het pas tegen elven weer bedtijd. Morgen weer een dag!