Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 15 Lindblad National Geopgraphic expedition cruise

Dag 15

19-06-2011 Lindblad National Geographic expedition cruise

Wat een heerlijke bedjes! Maar helaas, de wekker liep alweer om 06.00 uur af zodat we genoeg tijd hadden om te douchen. Gelukkig heeft iedere hut een eigen douche, alleen als de ander naar toilet moest, had die een probleem. Douche en toilet was namelijk één ruimte, al kon je het toilet wel afschermen met een douchegordijn. Maar er was maar ruimte voor één persoon. Even later werden de gewekt door de kapitein. Iets vroeger dan normaal volgens hem, maar er was een mooie ijsschots te zien in het water. Nu waren we bijna klaar en konden we dus snel naar buiten. We deden de deur van onze hut open en stonden opeens oog in oog met de ijsberg. Wauh! Het was geen lullig ijsklontje. En die kleur! Blauwer dan blauw! Zo hebben we ze nog nooit gezien, ook niet in Groenland. Dat was nog eens mooi wakker worden! Echt waanzinnig! Vervolgens konden we bijna doorlopen naar het ontbijt van 07.30 uur. Dat was nog eens een heerlijk ontbijtbuffet met de scrumbled eggs en worstjes, maar ook de oatmeal, broodjes om te roosteren en fruit. En niet te vergeten de verschillende sapjes. Na het ontbijt kregen we eerst nog een ‘drill', ofwel een alarm oefening met de reddingsvesten. Jawel, om 08.30 uur ging de sirene en moesten we allemaal naar de lounge. Daar werd iedereen geteld en na een korte briefing konden we weer gaan. Toen moesten we ons nog wel haasten voor het eerste onderdeel van vandaag. Het was een beetje mistig en het miezerde iets, dus moest de lange onderbroek nog aangedaan worden. Het eerste onderdeel was een hiking langs het strand van Williams Cove en door het regenwoud. Jawel, ze hebben hier dus ook regenwoud! In kleine groepjes ging je met een gids mee die veel vertelde over de flora en fauna van het gebied. Paden waren er niet echt, dus doken we op een willekeurige plek het regenwoud in. Wat bijzondere bloemen! Vervolgens zaten we met onze laarzen tot halverwege vast in de modder. Zijn wij even blij dat we die nog gekocht hebben. En dat hebben er meer bedacht, want veel liepen in dezelfde laarzen als wij. Het waren nog heerlijke laarzen ook en blijkbaar (voor nu) hoog genoeg. Met het oversteken van een watertje hadden we in ieder geval geen problemen. Eenmaal weer terug op het strand gingen we de zodiacs in voor een korte cruise. Je kon ook kiezen om te gaan kajakken, maar dat is voor één van de volgende dagen. We gaan gewoon rustig beginnen. De zodiac voer eerst naar de overkant van het fjord en vervolgens langs de ijsklontjes die in het water lagen. Ook deze hadden weer die intens blauwe kleur. Waanzinnig! Na een mooi tochtje bracht de zodiac ons weer aan boord. Waar een warme chocolademelk met crème de menthe op ons stond te wachten. Het programma werd gelijk vervolgd met de lunch. Voordat we de eetzaal binnen liepen konden we onze hadden wassen met de hygiënisch zeep die overal op de boot hangt. Hiervoor heb je dan geen water nodig, maar je hebt dan wel schone handen. Dit keer zaten we aan een andere tafel. Eerst kregen we heerlijke clamshowder. Echt zalig! Maar mocht je niet van vis houden, dan hadden ze wel wat anders voor je bedacht. Vervolgens stond er op tafel met salade met gerookte zalm en brood. Na de heerlijke lunch hadden we eindelijk even tijd voor ons zelf. Alhoewel het buiten steeds spectaculairder werd met steeds en steeds meer ijsklontjes in het water. En als je mazzel had lag er een zeehond bovenop. Om 16.00 uur kwamen we pas aan bij de Sawyer Glacier en gingen de mensen uit de oneven cabines (ook wij dus) van boord met de zodiacs, zodat we dichter bij de gletsjer konden komen. Dat we dit al meemaken voor een eerste dag! Inmiddels was het ook heerlijk weer, het regende tenminste niet meer en af en toe kwam de zon er flauwtjes tussendoor. Ook hier was de gletsjer extreem blauw. Wat een mooi schouwspel. Daar kan je geen genoeg van krijgen. Een uurtje hebben we zo rond kunnen dobberen voordat de volgende groep (de even cabinenummers) op pad mocht gaan. Ondanks dat het niet heel erg koud was namen we wel gelijk een warme douche. Daarna konden we zo doorlopen naar de wijnproeverij. En dat onder het genot van een heerlijk stukje kaas. Tijdens de wijnproeverij kregen we ook de ‘evening recap' van vandaag. Zo had Alberto de fotograaf wat foto tips en liet Berit de ‘barnicles' (of hoe je het ook mag spellen) onder een microscoop zien. Tegelijkertijd gingen de mosselen rond waar deze diertjes op leven. Zo onder een microscoop ziet het er echter heel anders uit met die tentakeltjes die bewegen. Het programma liep vervolgens over naar hat diner. Dit keer werd het een tafel met de gehele familie uit Australië. Naast Deirdre en Jack zaten nu ook Fay May Everett en Philip King aan tafel. Dat werd weer brullen, zeker toen we het na twee flessen wijn over Fawlty Towers kregen. Het eten was ook weer verrukkelijk met als voorafje wat sla en blauwe kaas en de King Salmon als hoofdgerecht. We hadden dit keer ook gezelschap van twee rangers die een stukje met ons mee voerden en onderwijl lekker te eten kregen. Na het eten hadden we echter geen puf meer om naar de bar te gaan, inmiddels hadden we namelijk al het programma voor morgen gezien en dat is niet niks. Dan maar gauw ons mandje in zodat we morgen weer fris en fruitig van de partij zijn.