Reis mee met de Kwaakjes naar Canada & Alaska

Dag 1 Amsterdam - Calgary

Dag 1

05-06-2011 Amsterdam - Calgary

De reis gaat beginnuh! Om half 7 liep de wekker af en achteraf gezien was dat zelfs wat aan de late kant. Want zoals gewoonlijk hadden we meer tijd nodig dan we dachten. En wat een weer, dat was toch wel even anders dan gisteren. Was het gisteren nog zonnig en bijna 30 graden, nu was het bewolkt met maar 16 graden. Een half uurtje later dan gepland reden we richting Credit Europe Bank om daar de auto neer te zetten. Vervolgens één halte met de metro en de rest met de trein richting Schiphol. Wat een mazzel hadden we met het stukje lopen van de bank naar het metrostation, want eenmaal bij het station aangekomen, kwamen de eerste spetters naar beneden. Natuurlijk waren we ruimschoots op tijd op Schiphol, want om 10.00 uur waren we al door de douane en dat terwijl we pas om 09.00 uur wegreden. Zo, en toen was het tijd voor een bakje koffie. Richting de gate hebben we nog wat inkopen gedaan, zoals een luchtje en wat Delfsblauw met USB-memory stick voor de familie. Meer tijd voor shoppen hadden we echter niet. Bij de gate hebben we nog detwee broodjes van thuis opgegeten, die waren nog over. Dat was maar goed dat we die nog hadden meegenomen, want het boarden duurde vrij lang door de strenge controle. Eerst je tas uitpakken. Jawel, voor het eerst hebben we nu een laptop mee op vakantie en die moet apart de controle door. Ja, geen schrijven dus meer dit keer. Vervolgens je half uitkleden en dan alles weer inpakken. In het vliegtuig hadden we een riante plek uitgekozen. We hadden voor de economy comfort class gekozen, maar zoveel beenruimte hadden we nu ook weer niet verwacht. Zelfs Hans kon met zijn benen gestrekt en dan zat hij nog niet tegen het wandje voor ons. Dat is niet verkeerd! Een klein kwartiertje later dan de oorspronkelijk vertrektijd verlieten we de gate. Echter, voordat we daadwerkelijk in de lucht zaten, was het 13.00 uur. Door de regen en bewolking zagen we niet veel. Gelukkig kregen we al snel wat te drinken met wat nootjes en goed 1½ uur na vertrek kregen we de maaltijd. Dat ging er wel in! Heerlijke vegetarische pasta met sla, een sinaasappel bavarois en nog wat brood met brie. Wilde je liever vlees, dan was er kip-curry met rijst, sla, het broodje met brie en een witte chocolade pudding met soesjes. En we kregen nóg een toetje, de bewolking was nl. even open gebroken waardoor we de fjorden van oost IJsland konden zien liggen. En niet veel later waren daar de eerste ijs brokken van Groenland. Dat blijft geweldig om te zien! Toch vielen halverwege Groenland onze oogjes dicht. We hebben zelfs echt liggen slapen. En dat met toch wat turbulentie. Toen ze om 18.00 uur Nederlandse tijd met wat water en zoutjes aankwamen, waren we alweer wakker. Daarna hebben we nog heerlijk liggen dommelen en voordat we het wisten kwamen ze alweer met een maaltijd. Wat een timing, plaatselijke tijd was het nl. 12.00 uur. Een uurtje later werd de landing ingezet en hadden we mooi uitzicht op Calgary. Precies op tijd (om 13.30 uur) landde we op Canadese bodem. Wat een heerlijk weer! De douane controle duurde vrij lang waardoor onze koffers eerder bij de band waren dan wijzelf. Bij Hertz moesten we ook nog even geduld hebben voordat we werden geholpen, maar uiteindelijk zaten we in de auto richting Calgary Downtown. En onze Frans wees ons gewoon weer de weg. Wat heerlijk eigenlijk dat je geen kaart meer hoeft te lezen. Dat scheelt toch wel. Toen we eenmaal waren ingecheckt gingen we op zoek naar een terrasje in de Stephen Avenue. Dat is een voetgangersgebied met allemaal winkeltjes en terrasjes. Dat hadden we wel verdiend na zo'n lange reis. Vervolgens gingen we de stad bekijken vanuit de Calgary Tower. De toren had zelfs een gedeelte met een glazen bodem en dat is toch anders als je daar op staat. Van hieruit zag je mooi het Olympic Plaza en ook de Saddledome, de hal waar in 1988 de Olympische Spelen zijn gehouden. Vervolgens hebben we weer de auto gepakt om de hal ook van dichtbij te kunnen zien. Want niet ver er vandaan had je een mooi uitkijkpunt met uitzicht op de skyline met op de voorgrond de Saddledome. Terug in het hotel hadden we geen puf meer om wéér die stad in te gaan en dus hebben we wat in het hotel gegeten. Het 4th. Avenue café was eigenlijk helemaal niet slecht. Na een lekkere lichte salade met zalm en een beefburger met frites werd het om 20.30 uur dan toch echt al bedtijd. Maar wat wil je, In Nederland is het al maandag 05.30 uur! Weltrusten!